Ole õnnelik, mitte täiuslik!

Uurides kõrgvererõhktõve kohta kirjutatut jõudsin soovitusteni, mis aitavad stressi vähendada ja enesetunnet parandada.

Kas tunned endal survet olla täiuslik? Survet hea välja näha? Olla eeskujuks töötaja, abikaasa või vanemana? Püüe olla täiuslik ei ole mitte ainult võimalik, vaid lausa ebatervislik. On hea omada eesmärke ja leida aega nende täitmiseks. Vale on aga tunda, et õnnelik olemiseks peab kõik sinu elus olema täiuslik. Õpi ennast vabastama perfektsionisti mõtlemisest. Vihjeid psühholoog ja Harvardi professor dr Alice Domar (kaasautor Alice Lesch Kelly) raamatust Be Happy Without Being Perfect: How to Worry Less and Enjoy Life More:

Kas sa oled perfektsionist?

Soov olla täiuslik on normaalne. Äärmuslik on oodata täiuslik olemist kõigis eluvaldkondades. “Täiuslikkus on kontrolliakt. Kui asjad on täiuslikud, nad tunduvad rohkem korras, rohkem kontrolli all,” ütleb dr Domar. “Mõned inimesed taluvad kontrolli puudumist, perfektsionistid on kontrolli poolt vallutatud.”

Mõned perfektsionisti omadused:

  • intensiivne võistleja
  • “Kõik või mitte midagi” lähenemine
  • viguotsiv

Perfektsionismi lõksud 

Proovida elada täiuslikult võib võtta matti terviselt. Dr Domar kirjutab, et perfektsionistid on kergelt haavatavad sünnitusjärgse depressiooni, söömishäirete ja muude stressi ja ärevusega seotu poolt. Nad võitlevad tihti madala enesehinnanguga, depressiooniga, frustratsiooni ja pettumustega. Seega, kui te alati muretsete valamus pesemata nõude ja diivani aluse tolmu pärast, hingake sügavalt sisse. On aeg ümber kujundada oma ootused … ja selle tulemusena olla õnnelikum ja tervislikum.

“Tähista” oma ilu

Naised on ümbritsetud täiuslikkuse piltidest – kõhnade kuulsuste pildid veebis ja ajakirjade kaantel ning kataloogid täis uhkeid modelle. Pole ime, et meil on ebarealistlikud ootused meie kehale ja välimusele! Et saada tervislikumaks meelt kaotamata, võta väikseid samme ja tee üks muudatus korraga. Dr Domar nõuanded:

  • Sea realistlikud eesmärgid, mida võib saavutada väikeste osade kaupa, n: kaotada pool kilo nädalas või kaks kilo kuus.
  • Hakka liikuma. Unustage kaalunäit  ja keskenduge rohkem  liikumisele.
  • Harjutage endale andestamist. Kui sa eksid, ära ole nii karm enda vastu! Kohtle ennast nagu sõpra, kes räägib, et on teinud sama vea.

Kodu on ei ole showroom

Kui kodu on muretu lõõgastumise asemel stressiallikas ning te ei puhka enne, kui nõud on pestud ja kõik on ära koristatud, siis siin on soovitused, kuidas teha rahu oma tolmurullidega:

  • Aseta ennast esimeseks. See ei tähenda lasta majas kaosel tekkida, kuid mõnikord on vaja pärast pikka päeva lihtsalt lõõgastuda.
  • Tähtsuse järjekord. Eralda “soovin” ja “pean” ülesanded ning pange need tähtsuse  järjekorda. Mitte kõik “soovin” teemad peaksid olema “pean” nimekirjas. Näiteks panna üles uued kardinad ei ole nii oluline, kui prügi väljaviimine.
  • Jaga tööd. Mehed ja naised saavad koos töötada. Palu tal käised üles keerata ja tööle asuda!

Taltsuta perfektsionismi tööl

Prfektsionistid püüavad olla kõigile meelepärased inimesed. Eriti tööl on see, aga väga väsitav! Kõigile meeldimine võtab palju aega ja vaeva, olles seejuures võimatu. Selle asemel, et öelda jah, ärge kartke öelda aegajalt ei ning rääkida ja väljendada oma arvamust. Muud võimalused tunda end tööl õnnelikumana:

  • Plaani aega lõdvestumiseks. Hoia oma töölaud korras ja kui tunned stressi võta minut sügavaks hingamiseks.
  • Muuda oma „teha“ nimekirja. Ühe pika nimekirja asemel pane oma ülesandeid kolme eraldi nimekirja: “pean tegema”, “soovin teha” ja “lõpuks teha.”
  • Grupeeri sarnased ülesanded kokku ja planeeri kohtumisi või kooslekuid ainult teatud nädalapäevadel.

Lapsevanem võib ka eksida

Igaühe lastekasvatuse stiil on erinev. On rohkem, kui üks võimalus olla lapsevanem, kuigi iga ema ja isa on veendunud, et tema viis on parim. Olla perfektsionistist lapsevanem ei ole ainult halb teie tervisele ja õnnele, see ei ole kuigi hea ka lastele. Laste, kui neil on oht muutuda perfektsionistiks nagu nende vanemad, tee perfektsionismi saab alguse kolmandas klassis. Dr Domar nõuanded:

  • Rõhuta positiivset. Selle asemel, et  keskenduda negatiivsele, nagu halb hinne, proovige pöörata rohkem tähelepanu positiivsele, hinnake seda, mida teie laps testis õigesti tegi.
  • Kasva ise. Käi pikkadel jalutuskäikudel, loe raamatut või kohtu sõpradega. See vähendab stressi, aidates sind olla parem lapsevanem.
  • Tunnusta oma lapse tugevusi ja aktsepteeri nõrkusi.

Lihtsalt lõõgastu

Dr Domar soovitab emotsionaalselt kahjulike automaatsete mõtete peatamist. Kui sa automaatselt mõtled negatiivselt, peatu, hinga, tuvasta automaatne mõte, vaidlusta see ja mõtle uuesti viisil, mis põhjustab vähem stressi. Muud võimalused rahunemiseks on läbi meditatsiooni, jooga.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s